Een verdubbeling van de verkoop, autofabrikanten die miljarden investeren en de beschikbaarheid van steeds meer modellen die honderden kilometers halen. Het zijn tekenen van een omslagpunt, zo blijkt ook uit het boek ‘De Doorbraak van de Elektrische Auto’.
Maar bij het grote publiek zijn er nog veel vragen. Hoe zit het met het tussentijds bijladen, de milieuvriendelijkheid en de levensduur van de accu? En is het bereik van de accu in de praktijk wel voldoende? Dat wordt allemaal in het boek besproken.
“Hoe ver je ermee kunt rijden is ‘oud denken’ ” zegt auteur en tech-journalist Jeroen Horlings. “Bij een auto met fossiele brandstof ga je tanken, rijd je de auto leeg en tank je opnieuw. Bij een elektrische auto laadt je, indien nodig, steeds bij, maar meestal zonder dat je hoeft te wachten. Er zijn meer laadpalen dan tankstations*. Je begint je de dag altijd vol en ‘tank’ je tijdens het vergaderen, boodschappen doen of wanneer je weer thuis komt. Een gemiddelde Nederlander rijdt per dag 60 km – dat is met iedere elektrische auto haalbaar, maar tegenwoordig zijn er ook modellen die 500 km halen op een enkele acculading. Voor een leek lijkt het misschien op pionieren, maar wie eenmaal elektrisch rijdt, wil niet meer terug**”.
Voordelen
Wat zijn dan de voordelen van elektrisch rijden? Vooralsnog liggen de nieuwprijzen hoger dan die van auto’s met een verbrandingsmotor.
Horlings: “Mensen kijken vaak naar de korte termijn en het eerste wat je dan ziet is de hogere aanschafprijs. Maar je moet kijken naar het totale kostenplaatje op lange termijn inclusief afschrijving, onderhoud en energiekosten. Een duurdere elektrische auto is dan in veel gevallen stukken voordeliger dan een auto op benzine of diesel, zelfs als die laatste aanzienlijk goedkoper is. Los van lagere kosten, rijdt een elektrische auto simpelweg fijner vanwege de stilte, het snelle optrekken, de afwezigheid van een schakelbak en het feit dat er geen rook uitkomt.”
‘Elektrisch rijden wordt steeds groener’
Hoe het zit met de veronderstelde milieuvriendelijkheid van elektrische auto’s? Ook dit wordt uitvoerig behandeld in het boek. “Mensen associëren elektrische auto’s vaak met kolenstroom” verklaart Horlings. “Het zou ‘net zo erg’ of erger zijn, een misvatting die de olie-industrie graag in stand houdt. Slechts een deel van de Nederlandse energievoorziening is afkomstig van kolencentrales en dat aandeel neemt sterk af terwijl de duurzaam opgewekte energie flink toeneemt. Elektrisch rijden wordt dus steeds groener. Ik haal zelf de energie uit 40 zonnepanelen, aangevuld met echte groene stroom van windmolens.”
Op dit moment is nog maar 3% van alle nieuwe auto’s elektrisch. Waarom lijkt het omslagpunt nabij? Horlings: “Het afgelopen kwartaal zijn de verkopen 136% gestegen ten opzichte van vorig jaar. Zelfs als je uitgaat van ‘slechts’ 50% jaarlijkse groei en die lijn doortrekt, zullen we in 2028 massaal elektrisch rijden. Dat zou het kabinet overigens ook goed uitkomen, want de doelstelling is dat in 2030 alle nieuwe auto’s emissieloos zijn.”
Over het boek
In het boek ‘De Doorbraak van de Elektrische auto’ (ISBN 9789492404138) komt alles dat met elektrisch rijden te maken heeft aan bod. Zowel de theorie als de praktijk van elektrisch rijden wordt besproken, inclusief praktische hoofdstukken over laden, omgaan met het accubereik en op vakantie gaan met een EV. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan de transitie van fossielen brandstoffen naar duurzame energie en worden complexe zaken als de levensduur van een accu besproken, evenals alternatieven zoals waterstof en de milieuvriendelijkheid van EV’s ten opzichte van auto’s met een verbrandingsmotor. Vanaf 19 april ligt het boek ‘de Doorbraak van de Elektrische auto’ in de boekhandel, inclusief een voorwoord van trendwatcher en elektrisch rijder Vincent Everts.
* Er zijn in Nederland ruim 33.000 laadpalen tegenover 4.200 tankstations
** Zo blijkt uit eigen onderzoek onder ruim 800 respondenten. 86% van de elektrisch rijders zegt nooit meer een auto fossiele brandstof te zullen kopen.
[i]
De doorbraak van de elektrische auto – theorie en praktijk van elektrisch rijden – ISBN 9789492404138 – Uitgeverij Sycorax